Driven olje

Joe Gibbs Racing er et Nascar team som har vunnet tre mesterskap, som startet utviklingen av en egen olje etter at flere kammer gikk i stykker under innkjøring.

Motorolje inneholder to hovedkomponenter:
Ca. 85% er baseolje som består av 5 ulike klasser av: råolje, destillerte gasser, vegetabilske oljer og dyrefett.
De resterende 15% er additiver: Detergents (vaskemidler) - dispersants (gjør smuss "flytende" i oljen), Anti-Wear (sink) - slitasjehemmende Friction Modifiers (Molybden) - ytelsesforbedrendee Viscosity Modifiers (tilpasser oljens viskositet).

Hvorfor er dagens motorolje ikke den samme som for noen år siden?
Hovedgrunnen er miljøkrav.
Andelen fosfor og sink er redusert. Dette er fordi fosfor ødelegger katalysatorer. Inntil 1993 var det ingen krav til innholdet av sink og fosfor, etter 1993 stilles det krav til redusert innhold av disse stoffene i normale oljer. Andelen detergenter (vaskemidler) har blitt økt pga. EGR-ventiler, økte serviceintervaller, og for å utvide katalysatorens levetid.  

Hva gjør Driven oljer bedre?
Driven oljer er oljer laget spesielt for racingmotorer, og i særdeleshet for eldre amerikanske type motorer. Racing motorer jobber hardere enn motoren i en vanlig bil. Høyere turtall og høyere temperaturer øker påkjenningen, særlig på ventilmekanismen, men også stempler, sylindre og bære- og rådelager. Du bruker ikke standard stempel i en racingmotor, det samme gjelder olje. Alle oljer fra Driven har et høyt innhold av slitasjehemmende additiver, blandt annet sink, fosfor og svovel.

Driven olje

Joe Gibbs Racing er et Nascar team som har vunnet tre mesterskap, som startet utviklingen av en egen olje etter at flere kammer gikk i stykker under innkjøring.

Motorolje inneholder to hovedkomponenter:
Ca. 85% er baseolje som består av 5 ulike klasser av: råolje, destillerte gasser, vegetabilske oljer og dyrefett.
De resterende 15% er additiver: Detergents (vaskemidler) - dispersants (gjør smuss "flytende" i oljen), Anti-Wear (sink) - slitasjehemmende Friction Modifiers (Molybden) - ytelsesforbedrendee Viscosity Modifiers (tilpasser oljens viskositet).

Hvorfor er dagens motorolje ikke den samme som for noen år siden?
Hovedgrunnen er miljøkrav.
Andelen fosfor og sink er redusert. Dette er fordi fosfor ødelegger katalysatorer. Inntil 1993 var det ingen krav til innholdet av sink og fosfor, etter 1993 stilles det krav til redusert innhold av disse stoffene i normale oljer. Andelen detergenter (vaskemidler) har blitt økt pga. EGR-ventiler, økte serviceintervaller, og for å utvide katalysatorens levetid.  

Hva gjør Driven oljer bedre?
Driven oljer er oljer laget spesielt for racingmotorer, og i særdeleshet for eldre amerikanske type motorer. Racing motorer jobber hardere enn motoren i en vanlig bil. Høyere turtall og høyere temperaturer øker påkjenningen, særlig på ventilmekanismen, men også stempler, sylindre og bære- og rådelager. Du bruker ikke standard stempel i en racingmotor, det samme gjelder olje. Alle oljer fra Driven har et høyt innhold av slitasjehemmende additiver, blandt annet sink, fosfor og svovel.

Angi synkende retning

Viser 1-24 av 41 produkter

Siden
per side
  1. Castor Oil, 40 Grade
    Vanlig pris kr 795,00 Spesialpris kr 596,25 kr 477,00
    Utsolgt
  2. Driven AT6 - Fullsyntetisk olje for automatgir
    Vanlig pris kr 395,00 Spesialpris kr 296,25 kr 237,00
  3. Driven BR - mineral innkjøringsolje 10W-40
    Vanlig pris kr 255,00 Spesialpris kr 191,25 kr 153,00
  4. Driven BR - mineral innkjøringsolje 5W-30
    Vanlig pris kr 255,00 Spesialpris kr 191,25 kr 153,00
  5. Driven BR 15W50 mineral innkjøringsolje
    Vanlig pris kr 255,00 Spesialpris kr 191,25 kr 153,00
  6. Driven BR 15W50 mineral innkjøringsolje - 5 liter
    Vanlig pris kr 1 075,00 Spesialpris kr 806,25 kr 645,00
  7. Driven Break In Gear Oil - mineralsk girolje 80W-90
    Vanlig pris kr 215,00 Spesialpris kr 161,25 kr 129,00
  8. Driven Defender+Booster - oktanbooster med blyerstatning og rens
    Vanlig pris kr 295,00 Spesialpris kr 221,25 kr 177,00
  9. Driven DI30 - Syntetisk olje 5W-30 for direkteinnsprøytning
    Vanlig pris kr 475,00 Spesialpris kr 356,25 kr 285,00
  10. Driven differensialolje GL-5, 75W-90
    Vanlig pris kr 390,00 Spesialpris kr 292,50 kr 234,00
  11. Driven DT40 - Fullsyntetisk olje 5W-40
    Vanlig pris kr 385,00 Spesialpris kr 288,75 kr 231,00
  12. Driven DT50 - fullsyntetisk olje 15W-50
    Fra kr 288,75 kr 231,00
  13. Driven Gear Oil, Super Speedway, Syntetisk - 75W-85
    Vanlig pris kr 390,00 Spesialpris kr 292,50 kr 234,00
  14. Driven girolje for manuelle girkasser
    Vanlig pris kr 560,00 Spesialpris kr 420,00 kr 336,00
  15. Driven GP-1 delsyntetisk 15W-50
    Fra kr 198,75 kr 159,00
  16. Driven HD50 - fullsyntetisk motorsykkel olje 15W-50
    Vanlig pris kr 159,00 Spesialpris kr 119,25 kr 95,40
  17. Driven HDF Syntetisk gaffel- og støtdemperolje
    Vanlig pris kr 195,00 Spesialpris kr 146,25 kr 117,00
  18. Driven HR1 - mineralsk olje 15W-50
    Vanlig pris kr 255,00 Spesialpris kr 191,25 kr 153,00
  19. Driven HR1 - mineralsk olje 15W-50, 5l.
    Vanlig pris kr 1 275,00 Spesialpris kr 956,25 kr 765,00
  20. Driven HR3 - fullsyntetisk olje 15W-50
    Vanlig pris kr 335,00 Spesialpris kr 251,25 kr 201,00
  21. Driven HR4 - fullsyntetisk olje 10W-30
    Vanlig pris kr 335,00 Spesialpris kr 251,25 kr 201,00
  22. Driven HR5 - mineralsk olje 10W-40
    Vanlig pris kr 255,00 Spesialpris kr 191,25 kr 153,00
  23. Driven HR6 fullsyntetisk olje, 10W-40
    Vanlig pris kr 335,00 Spesialpris kr 251,25 kr 201,00
  24. Driven Limited Slip Gear Oil - fullsyntetisk olje for differensialsperre
    Vanlig pris kr 390,00 Spesialpris kr 292,50 kr 234,00
Angi synkende retning

Viser 1-24 av 41 produkter

Siden
per side