Driven olje
Joe Gibbs Racing er et Nascar team som har vunnet tre mesterskap, som startet utviklingen av en egen olje etter at flere kammer gikk i stykker under innkjøring.
Motorolje inneholder to hovedkomponenter:
Ca. 85% er baseolje som består av 5 ulike klasser av: råolje, destillerte gasser, vegetabilske oljer og dyrefett.
De resterende 15% er additiver: Detergents (vaskemidler) - dispersants (gjør smuss "flytende" i oljen), Anti-Wear (sink) - slitasjehemmende Friction Modifiers (Molybden) - ytelsesforbedrendee Viscosity Modifiers (tilpasser oljens viskositet).
Hvorfor er dagens motorolje ikke den samme som for noen år siden?
Hovedgrunnen er miljøkrav.
Andelen fosfor og sink er redusert. Dette er fordi fosfor ødelegger katalysatorer. Inntil 1993 var det ingen krav til innholdet av sink og fosfor, etter 1993 stilles det krav til redusert innhold av disse stoffene i normale oljer. Andelen detergenter (vaskemidler) har blitt økt pga. EGR-ventiler, økte serviceintervaller, og for å utvide katalysatorens levetid.
Hva gjør Driven oljer bedre?
Driven oljer er oljer laget spesielt for racingmotorer, og i særdeleshet for eldre amerikanske type motorer. Racing motorer jobber hardere enn motoren i en vanlig bil. Høyere turtall og høyere temperaturer øker påkjenningen, særlig på ventilmekanismen, men også stempler, sylindre og bære- og rådelager. Du bruker ikke standard stempel i en racingmotor, det samme gjelder olje. Alle oljer fra Driven har et høyt innhold av slitasjehemmende additiver, blandt annet sink, fosfor og svovel.
Driven olje
Joe Gibbs Racing er et Nascar team som har vunnet tre mesterskap, som startet utviklingen av en egen olje etter at flere kammer gikk i stykker under innkjøring.
Motorolje inneholder to hovedkomponenter:
Ca. 85% er baseolje som består av 5 ulike klasser av: råolje, destillerte gasser, vegetabilske oljer og dyrefett.
De resterende 15% er additiver: Detergents (vaskemidler) - dispersants (gjør smuss "flytende" i oljen), Anti-Wear (sink) - slitasjehemmende Friction Modifiers (Molybden) - ytelsesforbedrendee Viscosity Modifiers (tilpasser oljens viskositet).
Hvorfor er dagens motorolje ikke den samme som for noen år siden?
Hovedgrunnen er miljøkrav.
Andelen fosfor og sink er redusert. Dette er fordi fosfor ødelegger katalysatorer. Inntil 1993 var det ingen krav til innholdet av sink og fosfor, etter 1993 stilles det krav til redusert innhold av disse stoffene i normale oljer. Andelen detergenter (vaskemidler) har blitt økt pga. EGR-ventiler, økte serviceintervaller, og for å utvide katalysatorens levetid.
Hva gjør Driven oljer bedre?
Driven oljer er oljer laget spesielt for racingmotorer, og i særdeleshet for eldre amerikanske type motorer. Racing motorer jobber hardere enn motoren i en vanlig bil. Høyere turtall og høyere temperaturer øker påkjenningen, særlig på ventilmekanismen, men også stempler, sylindre og bære- og rådelager. Du bruker ikke standard stempel i en racingmotor, det samme gjelder olje. Alle oljer fra Driven har et høyt innhold av slitasjehemmende additiver, blandt annet sink, fosfor og svovel.